Tror du på det övernaturliga?

Det gör iaf jag:)

Såg på ett program från Sveriges tv4 igår som hette "Det stora grå", jäkligt intressant!

Har alltid varit intresserad av övernaturliga fenomen (ja di flesta är väl det) och jag tror att det måste finnas nått större och smartare än oss dumma människor.

Programmet är i två delar (nästa del kommer 26.8) och handlar om två killar som försöker ta reda på sanningen om det övernaturliga. De ringde bland annat till ett medium som sade sig kunna hitta borttappade saker. En av killarna (han som sa att han inte trodde på övernaturliga saker) hade tappat bort en manual till en gammal grammofon. Han ringde in och mediumet beskrev var den skulel finnas. Det konstiga var att hon beskrev killens föräldrars garage på pricken! och precis där hon sa att manualen skulle finnas, där fanns den!

Sedan testade dem telepati, vilket oxå funkade till viss del.

De hade intervjuat en parapsykolog, en humanist, ett medium, en biskop och nån folktros expert eler nå sånt (minns itne exakt). Di alla trodde så olika! Humanisten skrattade åt mediumets förklaringar och parapsykologens förklaringar, vilket jag tyckte var dumt. Lixom..vetenskap e ju en sak, men som parapsykologen sa: "bara för att man itne har bevis för något, så kan man inte förkasta det". Det stämmer ju! Över4naturliga saker kanske vi aldrig får en förklaring på, vi kanske inte e tillräckligt smarta!? jag vet inte..

Alla skaer kan vi kanske inte få bevis för, så e d bara! E man vetenskapsman, och en smart sådan!, borde man förstå och vara öppen för att vissa saker kanske inte går att förklara! Vetenskapsmän som tror att allt som inte går att förklara, eler hittar på förklaringar till saker bara för att få en förklaring e dumma!

Här bevisade ju killarna att telepati funkade, och humanisten sa helt enkelt att ne de måste va nått annat, för telepati funkar inte. Dum förklaring!

Mediumet sa att för att kunna förstå "övernaturliga saker" måste man vara öppen för det oxå. Ju mindre öppen ma ne för såna saker, ju mer stänger man dem ute och skyller på annat.

Sen sa biskopen oxå något smart. SÅ tror jag oxå nämligen..hon sa att det finns en andra sida, och vi kan itne förstå det nu, emn då vi väl e där så komemr vi säga " ja just d, det var så de va". Precis så har jag oxå tänkt och precis så tror jag!

Vi kan ju itne veta va som händer efter döden, hur skulle vi kunna d? hur skulle vi kunna veta om man komemr tillbaka som spöke, sitter uppe i himlen med änglar eler om det helt enkelt inte finns något efter döden?

EN kompis berättade åt mig om en undersökning som gjorts. Den visa de att en liten del av människans vikt försvann efter att de dött. Alltså kandetta va själen eler nå att sådant? elelr så kan d ha en naturlig förklaring..men man vet itne va d e som gör att kroppens ändrar vikt, precis efter att personen dött.

Strange huh?

Nåja..alla får vi tro hur vi vill..men ajg tror absolut på att det finns något där ute, som vi inte kan förklara! VAre sig det är spöken, andar, utomjordingar elelr nått annat, så finns det något! Viss a saker kanske vi skapar med vår egen fantasi, men jag tror inte det är förklaringen till alla konstiga saker folk har stött på.

Så..har du tänkt va en smart vetenskapsman, förkasta inte det som vi inte kan förklara..för..ingen på vår jord (har vi ju märkt) är så samrt att den skulle kunna förklara allt!

Nu återgår jag till vardagen:)

Adios! ;)

;D

Kommentarer
Postat av: Grind Bastard

man tappar vikt efter död eftersom tarmen och urinblåsan tömms:)

2009-08-20 @ 13:54:52
URL: http://tyborn.blogg.se/
Postat av: shorty1986

ja så kanske d e:)



men d va nått om en väldigt liten vikt :) de som kommer ur tarmen o urinblåsan kan nog vägra några 100 gram :P det där var en mindre vikt:)

2009-08-20 @ 14:07:48
URL: http://shorty1986.blogg.se/
Postat av: Shorty1986

Det var alltså en vikt som försvann som man itne kunde förklara:)

2009-08-20 @ 14:08:25
URL: http://shorty1986.blogg.se/
Postat av: Grind Bastard

hur kan dem urskilja vikten av bajs o vikten av "själ" då? vägde dem kakkan o kisset o tog bort den vikten i beräkningen? den logiska förklaringen är enkel, man släpper alltid från sig "vikt" i form av svett o annat avfall. jag har svårt att tro att ngn lagt en döende man på en våg och därmed registrerat ett svinn om än väldigt litet just i dödsögonblicket. om man inte gärna vill tro på det där;)

2009-08-20 @ 14:56:16
URL: http://tyborn.blogg.se/
Postat av: Grind Bastard

för övrigt är jag säker på att det finns saker vi inte kan greppa just nu. en väldans massa fysik tex. en dag kommer vi förmodligen ha förklaringar på det mesta i kosmos. och jag är 99,9999 % säker på att det varken finns spöken lr ngn form av "gud". skulle vilja säga 100% men det skapar bara fånig dialog med äcklon haha

2009-08-20 @ 14:58:53
URL: http://tyborn.blogg.se/
Postat av: Shorty1986

Jaa d va ju de jag tänkte oxå..att d kanske e svett o vätska eler nått..men inte vet jag..d var iaf nått som d inte kunde förklara :) det var inte jag som läste forskningen dock:P



jag tror inte vi kommer kunna veta allt om allt:) SÅ smarta e inte vi människor. Det finns allti nått som vi inte kommer kunna förklara.



Gud tror jag inte heller finns..tror på ödet :P hehe

Men spöken o aliens tror jag på :) För hur ska man kunna forska fram om ett spöke finns eler int? går ju inte :P så man tror eler så gör man de inte:) Men tycker endå man skall vara öppen för saker det inte finns bevis för. Tror du inte på att det finns å övernaturligt, kasnek du lurar dig själv, samma som att tro på det övernaturliga kan va att lura sig själv. MEN tror man att man vet allt o har förklaring på allt o inte kan tänka sig att nått övernaturligt skulle kunna excistera, så..ja..då får man no ta o komma ner på jorden från sitt "all vetande"-moln :P



Så..man får vänta o se va som händer o va man får reda på och inte :)

2009-08-20 @ 15:10:01
URL: http://shorty1986.blogg.se/
Postat av: Grind Bastard

ödet är inom fatalism förutbestämt, vem/vad bestämmer det? naturen?:)



jag sa "det mesta", inte allt;)



jo, övernaturligt finns inte, bara naturligt. sen att vi människor kanske tycker att det är onaturligt är en helt annan sak. människan har en tendens att ta till ord som just "övernaturligt" lr "gudomligt" när dem inte förstår saker.

så enkelt är det:)

2009-08-20 @ 15:13:59
URL: http://tyborn.blogg.se/
Postat av: Shorty1986

ödet är ödet:) bara nått som finns..tror jag..nått som e förutbestämt..men man kan ändra det oxå..lixom man kan inte bara sitta inlåst i sin lägenhet o vänta på att träffa nån som de va menat man ska träffa..man måste göra de själv oxå:) d e no bara nått som finns, men som man själv har en sorts makt över..så tror jag:)



haha jaja ;P



jo d e väl så ja:) men för att veta va vi talar om så väljer ja o använda ordet övernaturligt istället för "sånt vi inte förstår" :) Tror vi har diskuterat det där förr..låter bekant..deja vu ?;P haha

2009-08-20 @ 15:24:09
URL: http://shorty1986.blogg.se/
Postat av: Grind Bastard

allt för att göra tillvaron lättare inte sant;)



jo du får gärna välja att kalla saker du inte förstår övernaturligt. jag kan dock inte tänka mig att ngt som naturen skapat kan vara övernaturligt lr onaturligt. hur då? vad är övernaturligt i såna fall?

naturen omfattar allt som finns. finns det en utomjordingar som kan teleportera sig o kommunicera via tanken måste det oxå vara naturligt. enkelt!

2009-08-20 @ 15:26:42
URL: http://tyborn.blogg.se/
Postat av: Shorty1986

haha njae:P kanske till en viss del, men oxå för att det finns många saker, som att träffa vissa personer eler göra något visst, som har verkat vara väldigt..planerat på nå sätt:P



Nå för oss är ju itne aliens naturliga..eftersom vi itne har kontakt med dem. De hör itne till vår natur, alltså onaturligt ända tills de blir en del av våra liv :) så tycker jag :p Men tänker man i ett vidare perspektiv, som ja..universum, så e d väl en naturlig del av universum :) Beror på hur man ser på saken helt enkelt:)

2009-08-20 @ 15:39:20
URL: http://shorty1986.blogg.se/
Postat av: Grind Bastard

jag tänker mest rent logiskt bara. fast det kanske är en fråga om åsikt med. det verkar ju allt vara hehe

2009-08-20 @ 15:55:30
URL: http://tyborn.blogg.se/
Postat av: Shorty1986

:) hehe ja allt handlar nog om åsikter..och det kan ju oxå va så att vissa ord man använder har olika betydelse för olika personer, vilket kan göra att man tror man är av olika åsikt fast man itne är det egentligen..bara benämner saker o ting annorlunda:)



eler nå sånt:P

2009-08-20 @ 16:09:14
URL: http://shorty1986.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0